fredag, 10 december 2010 15:04

Mario Mania del: 10

Written by
Rate this item
(0 votes)

Tionde delen i Mario Mania artikelserien.

MARIO MANIA!

Del: 10

SUPER MARIO BROS. 3

Marios äventyr:

Marios spelvärld tog et ordentligt kliv framåt när Super Mario Bros. 3 lanserades. Inte nog med att grafiken blivit mycket bättre och fienderna nu var finurligare än någonsin tidigare. Med det nya MMC3-chipet kunde Mario nu gå tillbaka på banan. Något som var mycket användbart om man glömt något tidigare på en bana eller om man ville ta en bonustur ännu en gång. SMB3 innehöll fler världar att utforska än någonsin tidigare. Varje enskild bana hade dessutom både en övervärld och en undervärld för Mario att leta sig fram genom. ofta var det en smaksak vilken väg man valde. Svåra banor gav bättre utdelning medan enklare banor ledde fram Mario snabbt och smidigt. Genom att använda de tre warpvisselpiporna som fanns gömda i de två första världarna kunde Mario ta sig till vilken värld som helst i hela spelet. Dessa visselpipor gav upphov till många rykten och sägner. Många hävdade länge att de inte fanns utan bara var en myt.

Kung Koopa visade i SMB3 för första gången upp sina sju genomelaka ungar. De hade alla tagit varsin svampkung till fånga och förvandlat honom till ett djur medan de inredde svampriket till sin privata lekstuga.

Men det allra bästa med Super Mario Bros. 3 var givetvis att Mario genom att använda olika kraftbonusar kunde förvandla sig till för uppgiften lämpliga figurer. En groddräkt gav honom en grodas simkunnighet, en speciell sko möjlighet att stampa på annars vassa fiender och ett superlöv gav Mario flygförmåga. Superbonusar som P-vingen och Jugems moln lät Mario flyga över eller helt skippa en hel bana.

Inbyggda bonusspel var det också gott om i SMB3. Ett memoryspel, en enarmad bandit med speciell Mariodesign och dessutom gamla original Mario Bros fanns det att välja på.

Detta var allt för denna gång vi är tillbaka imorgon med Marios framträdande på Game Boy.

Read 376 times
Login to post comments