Så var det dags att presentera en artikel om det andra Zelda-spelet.
ZELDA II: THE ADVENTURE OF LINK
NES - 1988-09-26
The Legend of Zelda var ett så komplett spel att det enda sättet att följa upp det var genom att göra någonting helt annat. Så Shigeru Miyamoto satte ihop ett helt nytt team och lade grunden för ett koncept som kombinerade originalet med det gånga årets två andra mest framgångsrika spel; Super Mario Bros och Dragon Quest.
När Link promenerade omkring i Hyrule såg man honom från samma fågelvinkel som i originalet, men varje gång han mötte en fiende eller besökte något av de sju palatsen förvandlades spelet till sidoscrollande plattformsaction. Erfarenhetspoäng var ett annat nytt inslag i The Adventure of Link, precis som alla städer som dykt upp i Hyrule och befolkades av många nya ansikten. Links ärkefiende Ganon syntes däremot inte till någonstans i hela spelet.
Det andra spelet om Link och Zelda är det mest originella och experimentella, men också minst fantastiska. Många tankar är goda, och spelet är briljant designat jämfört med i princip allting som producerads på den här tiden, men det är inte svårt att förstå varför Shigeru Miyamoto vill att man ska se det som en parantes i The Legend of Zelda-historien.
BETYG: 8
ÅTERUTGIVNINGAR
Med jämna mellanrum har Nintendo uppgraderat sina The Legend of Zelda-spel. Ibland för att göra dem mer lättillängliga, ibland för att skapa ett större intresse för serien.
ZELDA II: THE ADVENTURE OF LINK
Nintendo GameCube - 2003
För att få fler att köpa en GameCube hårdvara har Nintendo nu släppt en ny The Legend of Zelda-samling med bland annat Zelda II: The Adventure of Link, som ingår när man köper en ny hårdvara.
ZELDA II: THE ADVENTURE OF LINK
Game Boy Advance - 2005
För att fira NES:en så släppte Nintendo under 2005 några av NES:ens bästa spel och ett av spelen var NES Classics 10: Zelda II: The Adventure of Link.