NES

Zelda II: The Adventure of Link

Written by  måndag, 14 november 2016

Så var det dags att recensera spelet som fått stå ut med mycket kritik för sitt upplägg.

Zelda II: The Adventure of LinkFörändringar är det kanske viktigaste inslaget i en uppföljare. När det gäller rockmusik brukar man säga att den andra skivan är svårast att göra. Förväntningarna är större än första gången och resultatet ska bli lika bra utan att vara ett plagiat av originalet. Samma sak kan sägas om TV-spel. Särskilt om det första spelet blev en så stor framgång som The Legend of Zelda. Kanske var det just vetskapen om detta som fick Shigeru Miyamoto att satsa på ett helt nytt koncept.
Inspirerad av Enix Dragon Quest som trollband de flesta av Japans TV-spelande personer lät han Link lära sig magi, samla erfarenhetspoäng och besöka städer. Ovanifrånperspektivet byttes ut mot en linjär synvinkel och det dök upp speciella stridssekvenser när Link stötte på fiender utomhus.

Utspelar sig

Handlingen utspelade sig återigen i Hyrule. För att bryta förbannelsen som vilar över prinsessan Zelda var Link tvungen att bege sig till sex stycken palats och placera magiska stenar på lika många altare. Efter att ha gjort detta kunde Link ta sig in i det sjunde och sista slottet där modets trekraft fanns. Med hjälp av denna lyckades Link bryta förbannelsen och väcka Zelda.
Varje sten vaktades naturligtvis av en boss och för att kunna besegra de sista bossarna och förhindra att de återuppväckte Ganon var Link tvungen lära sig nya svärdtekniker, inklusive en uppåt- och nedåtstöt. Trots att handkontrollen till NES bara hade två knappar var det dock aldrig något problem att kontrollera Link.
När äventyret började hade Link fyra energibehållare och lika många behållare med magi. När Link hade fått ihop tillräckligt många erfarenhetspoäng kunde han utöka antalet behållare och på så vis bli både starkare och mer uthållig. Båda typerna av behållare gick också att hitta grottor, skogar och till havs. Däremot belönades man inte längre med hjärtbehållare när man besegrade bossar.
Även spelets musik imponerade. I slottet spelades dramatiska melodier, i byarna hördes glada toner och i de mörka grottorna ekade det kusligt.

Efterord

Att Shigeru Miyamoto själv anser att Zelda 2: The Adventure of Zelda är hans minst lyckade spel säger egentligen inte så mycket. Jämfört med de allra flesta spelen till NES är det lysande. Och som uppföljare till ett av TV-spelhistoriens allra bästa spel förtjänar det helt klart en plats i alla seriösa TV-spelarnas samling. Kanske mest på grund av att det är så annorlunda.

Efter lång väntan kom äntligen uppföljaren 1988. Faktum är att efterfrågan var så stor att i Sverige, att butikerna arrangerande kölistor för denna kassett två månader innan releasedatum! I Japan rapporterade tidningarna om att både barn och vuxna skolkade fån skola och arbete på releasedagen för att försäkra sig om att få köpa ett exemplar.

The Adventures of Link äger rum flera år efter The Legend of Zelda. I sitt andra äventyr blir Link en mästare av magi och även en fullfjädrad krigare. En äldre, mer erfaren och kanske visare Link ser hur kungadömet Hyrule börjar förfalla i kaos igen. Prinsessan Zelda ligger i djup dvala efter en trollkarls förbannelse och bara vår hjälte kan bryta förbannelsen genom att besegra de sju väktarna och hitta modets Triforce.

Bilder

Betyg

{REVIEW}

label=Totalt

decimal=0

max=10

Grafik=5

Ljud=7

Spelbarhet=7

Urmaning=10

{/REVIEW}

Additional Info

  • Boxart: Boxart
  • Format: Nintendo Entertainment System
  • Genre: Äventyr
  • Utvecklare: Nintendo
  • Utgivare: Nintendo
  • Svensk distribution: Bergsala AB
  • Spelare: 1
  • Kontroller: NES Controller
  • Release: måndag, 26 september 1988
  • Release (Wii Virtual Console): fredag, 09 februari 2007
  • Release (3DS Virtual Console): torsdag, 13 september 2012
  • Release (Wii U Virtual Console): torsdag, 26 september 2013
  • Övriga format: Game Boy Advance, Wii Virtual Console, 3DS Virtual Console, Wii U Virtual Console
  • Ålder: Ålder
  • Pegi: Pegi
Christian Karlsson

Email

Related items

  • NES Classics 10: Zelda II: The Adventure of Link fyller 13 år
    in Spel

    Idag vill vi på Nintendowebben uppmärksamma att spelet NES Classics 10: Zelda II: The Adventure of Link till Game Boy Advance fyller år.

    NES Classics 10: Zelda II: The Adventure of Link
    Idag är det exakt 13 år sedan NES Classics 10: Zelda II: The Adventure of Link lanserades i Sverige.

    Zelda II: The Adventure of Link (förkortat AoL. Ibland felaktigt kallat för Zelda II: Link´s Adventure) är ett TV-spel som släpptes på Nintendos konsol NES (Nintendo Entertainment System) 1988 och är det andra spelet i The Legend of Zelda-serien. Spelet återutgavs på Game Boy Advance 2004. Själva spelkassetten, som vanligtvis var i grå plast, var precis som föregångaren The Legend of Zelda helt guldfärgad. Spelet utvecklades av mannen bakom Super Mario Bros-serien och många andra av Nintendos storsäljare, Shigeru Miyamoto.

    Det har utkommit flera utgåvor av spelet. De flesta med guldfärgade kassetter, men också en där kassetten var i grått standardutförande (endast i USA) 2005 släpptes en version till Game Boy Advance i NES Classics Series.

    Boxart

    NES Classics 10: Zelda II: The Adventure of Link

    Bilder

    {gallery}spel/zelda/aol/nc10{/gallery}

  • The Legend of Zelda: Four Swords Adventures fyller 13 år
    in Spel

    Idag vill vi på Nintendowebben gratulera spelet The Legend of Zelda: Four Swords Adventures till Nintendo GameCube som fyller 13 år.

    The Legend of Zelda: Four Swords Adventures
    Idag är det exakt 13 år sedan The Legend of Zelda: Four Swords Adventures lanserades i Sverige.

    The Legend of Zelda: Four Swords Adventures (förkortat FSA) är spel nummer elva i The Legend of Zelda-serien. Det är även det enda spelet i serien som koncentrerar sig på multiplayerläget. Det släpptes till Nintendo Gamecube i början av 2005. Möjligheten att spela flera personer i ett Zelda-spel dök upp första gången i The Legend of Zelda: A Link to the Past/Four Swords till Game Boy Advance, men var där inte så utvecklat som i Four Swords Adventures. Men trots det är inte spelet särskilt känt, eftersom flerspelarläget sägs ta udden av den äkta Zeldakänslan.

    Boxart

    The Legend of Zelda: Four Swords Adventures

    Bilder

    {gallery}spel/zelda/fsa{/gallery}

  • The Legend of Zelda: Twilight Princess (GCN) fyller 11 år
    in Spel

    Idag vill vi på Nintendowebben gratulera spelet The Legend of Zelda: Twilight Princess till Nintendo GameCube som fyller 10 år.

    The Legend of Zelda: Twilight Princess
    Idag är det exakt 10 år sedan The Legend of Zelda: Twilight Princess lanserades i Sverige.

    The Legend of Zelda: Twilight Princess (förkortat TP) är en titel på ett spel utvecklat av Nintendo. Spelet är det tolfte i Zelda-serien och släpptes till Nintendo Wii den 8 december 2006 och till Nintendo GameCube den 15 december 2006. Spelet anses vara Nintendos största och faktiskt sista satsning till Nintendo GameCube, då detta var det sista spelet som Nintendogjorde till konsolen, så detta spel blev slutet för Nintendo GameCube och starten för Nintendo Wii.

    Twilight Princess är även släppt till Nintendo Wii, där spelaren kan använda den nya rörelsekänsliga kontrollen. Noterbart är att det finns två versioner av samma spel, en version av spelet till Nintendo GameCube och som är den riktiga versionen då det från början var tänkt till Nintendo GameCube och en till Nintendo Wii.

    Spelet skulle släppts redan 2005, men lanseringen blev uppskjuten först till våren 2006 och sedan till det slutgiltliga som blev hösten/vintern 2006 istället. Under slutet av 2004, då spelet gick under namnet Zelda 2005, spreds en bild från E3, där Shigeru Miyamoto presenterade det nya Zeldapselet under namnet The Legend of Zelda: Gates of the Realm. Spelet blev runt samma tidpunkt även kallat för The Legend of Zelda: Reigns of Sorrow. Båda namnen visade sig senare vara falska och bilden från E3 visade sig vara förfalskad.

    Boxart

    The Legend of Zelda: Twilight Princess

    Bilder

    {gallery}spel/zelda/tp/gc{/gallery}

  • The Legend of Zelda: Ocarina of Time fyller 19 år
    in Spel

    Idag vill vi på Nintendowebben gratulera spelet The Legend of Zelda: Ocarina of Time till Nintendo 64 som fyller 19 år.

    The Legend of Zelda: Ocarina of Time
    Idag är det exakt 18 år sedan The Legend of Zelda: Ocarina of Time lanserades i Sverige.

    The Legend of Zelda: Ocarina of Time (förkortat OoT) är det femte spelet i den kända och kultförklarade The Legend of Zelda-serien. Det var det första Zelda-spelet till Nintendo 64, och därmed det första Zelda-spelet i 3D. Det släpptes 1998. Bakom historien ligger Nintendos stjärnspelskapare Shigeru Miyamoto. År 2003 släpptes spelet igen på en bonusskiva till den som köpte den limiterade versionen av The Legend of Zelda: The Wind Waker till GameCube, skivan innehåller också en ny version av spelet som kallas The Legend of Zelda: Ocarina of Time Master Quest, vilket är samma spel fast med svårare nivåer, detta spel heter i Japan Ura Zelda och släpptes till 64DD, diskett-tillbehöret till Nintendo 64 som aldrig släpttes utanför Japan. Ocarina of Time finns även med på den limiterade utgåvan av The Legend of Zelda: Collectors Edition även det till GameCube som även innehåller The Legend of Zelda: Majora´s Mask och de två första Zelda-spelen till NES: The Legend of Zelda och Zelda II: The Adventure of Link. Ocarina of Time har även kallats det bästa tv- och datorspel som någonsin gjorts. Spelet hamnade även på plats 5 på listan "De 50 bästa konsolspelen", i Guinness World Records 2009: Gamer´s Edition.

    Spelet återlanserades under sommaren 2011 till Nintendo 3DS.

    Boxart

    The Legend of Zelda: Ocarina of Time  The Legend of Zelda: Ocarina of Time

    Bilder

    {gallery}spel/zelda/oot/n64{/gallery}

  • The Legend of Zelda: Spirit Tracks fyller 8 år
    in Spel

    Idag vill vi på Nintendowebben gratulera spelet The Legend of Zelda: Spirit Tracks till Nintendo DS som fyller 8 år.

    The Legend of Zelda: Spirit Tracks
    Idag är det exakt 8 år sedan The Legend of Zelda: Spirit Tracks lanserades i Sverige.

    The Legend of Zelda: Spirit Tracks (förkortat ST) är titeln på Nintendos andra The Legend of Zelda-spel till Nintendo DS. Spelet presenterades den 25 mars 2009 av Satoru Iwata på 2009 års Game Developers Conference. Handlingen utspelar sig ett sekel efter handlingen i The Legend of Zelda: Phantom Hourglass. Spelets grafik är liknande den som användes i The Legend of Zelda: Phantom Hourglass och The Legend of Zelda: The Wind Waker och i spelet tar sig Link runt med hjälp av ett ånglok.

    Boxart

    The Legend of Zelda: Spirit Tracks

    Bilder

    {gallery}spel/zelda/st{/gallery}

Login to post comments