The Legend of Zelda: Twilight Princess

Skrivet av  fredag, 04 mars 2016

Så var det dags att recensera ett av dom bästa spelen till Nintendo GameCube, nämligen klassikern The Legend of Zelda: Twilight Princess.

The Legend of Zelda: Twilight PrincessEfter fyra långa års utveckling är Nintendo nu klara med The Legend of Zelda: Twilight Princess - den senaste och utan tvekan strösta delen i vår mest älskade spelserie genom alla tider.

The Legend of Zelda: Twilight Princess kan mycket väl vara det bästa spelet som Nintendo någonsin har gjort, men eftersom vi inte är i närheten av slutet p ådet enorma äventyret (det sägs att det ska ta runt timmar att klara, utan att man gör några sidouppdrag) har vi valt att inte recensera det, utan berättar istället det sista du behöver veta innan du själv ger dig in i det. Innan du läser vidare, så tänk bara på att vi avslöjar en del saker som du kanske vill upptäcka på egen hand i spelet.

Äventyret börjar i byn Ordon
Det här århundradets största äventyr börjar i Ordon. I den här byn träffar vi på Link för första gången, en just då helt vanlig farmarpojke som inte har mycket spännande sysslor för sig än att valla får. Fast detta kommer väldigt snart att ändras, då skuggvarelser från "twilight realm" dyker upp och förstör byn och tar några av byborna tillfånga.
···Efter en stund in i äventryet har Link förvandalts till en varg och bli inlåst i cell i en mörk version av Hyrule Castle. Det är där som Link träffar på den mystiska varelsen Midna, som leder honom till "The Twilligt Princess". Efter det får Link vet att det är han som måste mota bort skuggorna som vilar över kungariket och rädda byborna från varelserna.

Vargen i Link
När Link förvanldas till en varg kan han gräva i marken efer göma föremål och passager, och med det förbättrade luktsinnet blir det möjligt att nosa upp hemligheter som annars inte skulle gå att uppfatta. Midna, som följer med Link när han är i vargform, kan bland annat skapa ett energifält som gör det lättare att attackera fienderna, och efter en bit in i äventyrest hjälper Midna Link att flytta sig snabbt mellan olika platser i världen.

Gamla föremål på nya sätt
Link har alltid haft svärd, sköld och pilbåge till sin hjälp, men i Twilight Princess kan de flesta av hans trogna föremål användas på fler sätt än tidigare.
···Pilbågen kan Link nu använda när han rider på sin häst Epona, för att mota bort fiendersom anfaller honom på hästryggen. Den speciella bumerangen, som fått namnet Gale Bumerang, för med sig en virvelvind som kan blåsa bort fienderoch aktivera visa vindkänsliga spakar. Och glöm inte bomberna, som det finns tre olika typer av i The Legend of Zelda: Twilight Princess.
···Järnskorna har Link tagit på sig flera gånger tidigare, men nu är dom magnetiskaoch hjälper honom att gå upp-och ner i magnetiska tak. Link kommer också att hitta föremål som han aldrig sett tidigare - Clawshot är ett exempel på det. Med en sådan i varje hand kan hjälten ta sig över stup och faror på ett sätt som om han svingade i lianer.

Det längsta Zelda-äventyret
När det gäller storlek kan inget tidigare Zelda-spel mäta sig med Twilight Princess. Här finns nio enorma grottor och en värld som är många gånger större än den i Ocarian of Time. Det här är alltså knappast ett spel som kommer att få Nintendos Touch! Generations-stämpel på sig - The Legend of Zelda: Twilight Princess har skapats för gamers som är vana vid tv- och Zelda-spel.
···Det vi har beskrivit är så klart bara en droppe i havet av allt som finns med i The Legend of Zelda: Twilight Princess. Den 8 december 2006 (eller en vecka senare, 15 december 2006, om du väljer GameCube-versionen) börjar inte bara Links, utan också Nintendos och förhoppningsvis även ditt största äventyr hittills!

Kontrollera Link med Wii Remote
Så här kontrollerar du Link i Wii-versionen av Twilight Princess:Wii Remote

  • Svinga Wii Remot genom luften för att svinga Links svärd
  • Sikta på fiender och andra saker genom att peka med Wii Remote direkt på skärmen
  • Ställ in och använd Links föremål med styrknappen
  • Högtalaren ger ifrån sig ljud, till exempel när du svingar Links svärd eller skjuter hans pilbåge
  • Wii Remote skakar till när Link tar skada från fiender och vibrerar när han är i närheten av hemliga föremål

Nunchuck

  • Flytta Link med styrspaken
  • Lås fast siktet på en fiende eller ett föremål med Z-knappen
  • Rör den framåt när Link har låst siktetpå en fiende och "jabba" mot den
  • Skaka Nunchuck så gör Link en snurrattack

Skillnaderna mellan Wii och GameCube
The Legend of Zelda: Twilight Princess var först tänkt som ett GameCube-spel, men blir som du även vet ett lanseringsspel tilll Wii. Här är skillnaden mellan de båda versionerna:

Wii GameCube
LANSERINGSDAG
8/12 2006 15/12 2006
PRIS
Som ett vanligt Wii-spel (något dyrare än ett GameCube-spel) Som ett vanligt GameCube-spel
KOMPATIBLA SPELMASKINER
Kan bara spelas på Wii Kan spelas på GameCube och Wii (i så fall används GameCube-kontrollen)
BILDLÄGE
16:9 wide-screen eller 4:3 (ändras i Wii-menyn) 4:3
ANDRA SKILLNADER
Wii- och GameCube-versionen av Twilight Princess är spegelvända mot varandra. I Wii-versionen håller Link svärdet i höger hand (eftersom de flesta av spelarna håller Wii Remote i höger hand), men i GameCube-versionen är Link vänsterhänt, som han brukar vara.

Det som skulle bli en av Nintendo GameCubes sista storspel blev istället den nya konsolen Nintendo Wiis mest sålda releasespel. Äventyret som tagit 4 år att utveckla.

Det spelet jag såg fram emot mest på releasedagen av Nintendo Wii, var inte Wii Sports, utan det nya Zelda-äventyret The Legend of Zelda: Twilight Princess. Sepelt som presenterades första gången på E3 2004 var äntligen här. Man hade hört mycket av det hur bra det varit, så nu var fråga om Nintendo hade lyckats överträffa 1998 års The Legend of Zelda: Ocarian of Time som är ett av mina favoritspel genom tiderna. När jag så satt i skivan i Wii-konsolen och fick se Link komma ridandes över Hyrules slätt infann sig snabbt en känsla av välmående, en känsla som skulle hålla i sig.

En inledande inlärningskurva

Precis som i många av de titidigare spelen så börjar man i Links hemby där man får lära sig hur kontrollen fungerar och i detta spel så är det väldigt viktigt i och med att Wii-kontrollen är ny för Zelda-serien. Man inser snabbt att kontrollen inte har förändrats något sedan Ocarina of Time.
···Du låser fienden precis som i Ocarina of Time med Z-knappen, förflyttar dig gör du med nunchuk-tillbehöret och hoppatacken utför du genom att trycka på A-knappen på Wii Remote när du låst siktet på en fiende. Vad som dock är nytt är att du nu istället utför Links vanliga svärdhugg genom att hugga med Wiimoten (eller rycka till om du så vill) och snurrattacken utförs genom att göra en snabb cirkelrörelse med nunchucken.
···Snurrattacken och svärdhuggande fungerar mycket bra med Wii-kontrollenAtt sikta med Wii-kontrollen fungerar också mycket bra, när du exempelvis ska använda dig av pilbågen eller andra projektilvapen. Att sikta med Wiimoten är precist och naturligt, och detta är det som talar för att köpa Wii-versionen framför GameCube-versionen. Det fungerar helt enkelt så bra.
···Kameran fungerar även den lite annorlunda än vanligt, där den i GameCube-versionen går att rotera fritt är den här istället låst till Links rörelser. Kameran sköter sig på det stora hela riktigt bra. I byn får du även testa på att valla får och fiska. Valla får var lite halvroligt och fungerade bra, men fisket däremot är väldigt kul, för fiske med Wii-kontrollen är ju perfekt.

In i bräschen direkt

Det positiva med Twilight Princess är att man redan från början får chnasen att rida på Epona (Links häst), vilket inte var möjligt i Ocarina of Time. Man får ganska tidigt i seplet även bekanta sig med Twilight Realm, en slags mörk version av Hyrule. I Twilight Realm är allt mörkare, invånarna existerar som andar och mörkrets monster härskar. Det är inte bara invånarna som förvnadlas i den mörka versionen av Hyrule det gör även Link som förvandlas till en varg och stöter på en mörkrets varelse, Midna.
···Midna är på din sida i kampen mot mörkret och agerar hjälpreda och rådgivare under spelets gång. När Link är varg så får han förmågor som han i sin mänsliga form inte besitter. Han kan bland annat gräva och använda sina djuriska sinnen för att se saker som inte syns med den vanliga synen. När du aktiverar hans djuriska sinnen krymper synfältet ihop, men i gengäld kan han då se doftspår eller hål som kan grävas upp.
···Att växla mellan vargens vanliga syn och det djuriska sinnet är en nyckelfunktion för att lösa många pussel i spelet. Det gör man genom att trycka på höger eller vänster på styrkorset på Wii Remoten. I strid fungerar kontrollen precis som i Links mänskliga form, med undantaget att han i vargform även kan skapa en cirkulär sfär runtomkring sig genom att trycka in A-knappen på Wii Remoten, och allt som vidrör den sfären kan attackeras i ett svep. Detta är ett måste för att besegra en del av mörkrets varelser som dyker upp titt som tätt.
···Twilight Princess handling är en av dom bästa jag varit med om och anser därför att detta är mitt absoluta favoritspel genom tiderna hittills.

Twilight kontra Hyrule


När jag först satte min fot på Hyrules slätt blev jag lite besviken över hur pass begränsad den verkade vara. för den var ju mindre än den i Ocarina of Time, något som snabbt byttes ut mot ett leende när jag insåg att detta bara var ett litet område i en värld fylld av flera och större områden. Hyrule består av skogslandskap, slätter, öknar, vattenspalats och snöbeklädda berg, komplett med väderförhållande och dagscykler precis som i Ocarina of Time.
···Jag har hört att Hyrule i The Legend of Zelda: Twilight Princess skulle vara cirka fem gånger större än Hyrule i The Legend of Zelda: Ocarina of Time, men om det stämmer eller ej kan jag inte svara på. Alla dessa områden är uppbyggda på samma sätt i vanliga Hyrule som Twilight Realm, med den stora skillnaden att saker som finns tillgängliga på den ena sidan inte nödvändigtvis finns tillgängliga på den andra sidan.
···Upplägget påminner lite om det från Metroid Prime 2: Echoes, men till skillnad från Metrodi Prime 2: Echoes så behöver man inte åka fram och tillbaka hela tiden. Du får tydliga instruktioner om när det är dags att bege dig till den mörka respektive ljusa sidan, och när något ska teleporteras över från den ena sidan till den andra ombesörjer Midna enkelt denna procedur. Längre fram i spelet kan du med Midnas hjälp teleportera dig runtom i världen så att du slipper repetitivt resande.

Pusselaspekten bättre än någonsin

Ett klassiskt element i alla Zelda-spel är de olika tempel och grottor du utforskar för att besegra bossar och vinna nyckelföremål som tar dig vidare i handlingen. Templen i Twilight Princess är utsökt utformade med kluriga och intressanta som tvingar dig till eftertanke men aldrig är så hopplöst svåra att du får springa runt i timtal utan en aning om vad du ska ta dig till. Ofta får du små tips från Midna som ger dig något att tänka på utan att röja hela lösningen, något som ger en riktigt belönande känsla när du väl inser vad hon menade med och lyckas lösa problemet.
···Vid slutet av dessa tempel möter du som tidigare nämnt en slutboss, och i vanlig ordning ska du hitta på olika metoder för att besegra varje boss. Bossarna är riktigt imponerande, faktiskt bland de mest imponerande bossar jag sett i ett Zelda-spel.
···Svårighetsgraden i spelet är ju inte den allra svåraste ocjdet är sällan du riskerar att gå bet på strider, generellt sett har striderna inte utvecklats särskilt mycket från det system som infördes med Ocarina of Time. Det är väl det som är den stora brsiten med Twilight Princess, men inget jag tänkte på under tiden då jag spelade det.
···En annan ska som kan kopplas ihop med Ocarina of Time är att ju längre in i äventyret du kommer lär du dig nya stridstekniker. Det gör man genom att i vargform yla olika melodier på ett ett liknade sätt som flöjtspelandet i Ocarina of Time, låtarna man ylar är också tagna från de övriga Zelda-spelen. Ett mycket trevligt nostalgiskt grepp.

Design kontra pixelpervertion

En stor nackdel med Twilight Princess är ju att det från början var tänkt som ett spel till Nintendo GameCube, så det märkas väldigt mycket i det grafiska stadiet. Texturer är detaljfattiga och de tredimensionella objekten är enkla. Grafiken är på GameCube-nivå, det är en sak som är säker, men det resultat som Nintendo fått fram med en så enkel grafikmotor är inget annat än enastående.
···Spelet är så pass väldesignat ur grafiskt perspektiv att jag inte kan förmå mig att klaga på de tekniska, grafikmotorn bygger på. Ljussättningen är bland det vackraste jag sett i ett spel någonsin och bidrar till att skapa scener som konkurrerar ut många grafiskt överlägsna spel. Ett exempel är när Link i vargform sitter uppe på Death Mountains klipphyllor och ylar ikapp med en ande i vargform där den underbart renderade bakgrunden och ljussättningen fick mig att stirra drömskt i välmående.
···Det ska dock tilläggas att detta gäller för vissa delar av spelet, stora delar av spelet ligger på en bra medelnivå. Animationerna i spelet är riktigt bra gjorda, allt ifrån vargens rörelsemönster till Eponas ritt ser riktigt välgjort ut.

Helt makalös temposättning

Den absolut bästa aspekten med Twilight Princess är ändå hur pass makalöst bra temposättningen är i spelet. Från första början till sista bossen har du hela tiden något att göra. Templen håller som bekant en bra nivå och däremellan kan Link utföra en serie småuppdrag som alla är smart utformade och de känns aldrig som utfyllnad på något sätt.
···Balansen mellan action-element, pussellösande, utforskande och handlingsdrivande sekvenser är balanserat på ett sätt som aldrig gav upphov till sega partier i handlingen, något som tidigare titlar innehåller här och där. Ett extra plus ska Nintendo ha för de charmiga minispel som finns med i spelet, fiskedelen var ett riktigt spännade och kul, så även de minispel man får leka med längre fram i handlingen, till exempel snowboardåkning och fallskärmsåkning där fallskärmen i fråga är en flaxande höna.

Bästa Zelda hittills?
Frågan man ställer sig efter att ha spelet Twilight Princess är om Nintendo lyckas med att överträffa detta med nsäta del i serien. Spelets temposättning, design, handling och karaktärsbyggande är inget annat är superb.
···Twilight Princess är tillsammans med A Link to the Past och Ocarina of Time mina absoluta favorit Zelda-spel hittills. Det här är ett av de bästa spel jag spelat på senare år, och ett definitivt måste för Wii- eller GameCube-ägare.

Bilder

{REVIEW} label=Totalt decimal=0 max=10 Grafik=10 Ljud=10 Spelbarhet=10 Utmaning=10 {/REVIEW}

Mer info

  • Format: Nintendo 64
  • Genre: Äventyr
  • Utvecklare: Nintendo
  • Utgivare: Nintendo
  • Svensk distribution: Bergala AB
  • Spelare: 1
  • Kompatibla tillbehör: GameCube Controller, Wavebird, Memory Card 59, Memory Card 251
  • Release: fredag, 15 december 2006
  • Övriga format: Nintendo Wii
  • Ålder: Ålder
Christian Karlsson

Epost
Logga in för att kunna kommentera